این روزها وقتی کامپیوتر یا لپ تاپی با مشکل کمبود فضای ذخیره سازی روبرو می شود، دیگر نیازی به تعویض نیست. نیازی نیست نگران هزینه بالای خرید سیستمی جدید باشید. خوشبختانه امروزه در دنیای پیشرفته ای زندگی می کنیم، دنیایی که هر لحظه روشی جدید برای داشتن یک زندگی ساده تر را پیش روی ما می گذارد. این مسئله حتی در رابطه با فضاهای ذخیره سازی نیز صدق می کند. در گذشته وقتی صحبت از HDD به میان می آید، گویی دنیای جدید به روی فعالان این حوزه باز شده است. اما در طی سال های گذشته SSD، توانسته بخش اعظمی از توجهات را به سوی خود جلب کند. اما مسئله مهم اینجاست که چه تفاوتی میان SSD ، HDD و MSATA وجود دارد؟
اگر در نظر دارید فضای ذخیره سازی سیستم خود را ارتقاء دهید. اگر می خواهید پیشرفت هایی را در لپ تاپ یا کامپیوترتان حاصل کنید، توصیه ما این است که در ادامه این مقاله با ما همراه باشید. زیرا در نظر داریم توضیحاتی را در این زمینه خدمت شما ارائه دهیم.

اس اس دی لفور

SSD را بشناسید

اگر بخواهیم نگاهی به تاریخ صنعت کامپیوتر بیاندازیم به راحتی می توانیم متوجه شویم که تغییراتی شگرف در این صنعت به وجود آمده است. دیگر نیازی نیست نگران مشکلات مرتبط با نوارهای کاست باشیم. دیگر دوران فلاپی ها و سی دی های قابل رایت گذشته است. در واقع می توان گفت ما نجات یافتگان آن دوران هستیم. امروزه هارد درایورهایی به بازار معرفی شده که با ظرفیت بسیار بالای خود و رسانه های نوری که در اختیار دارند، جایگاه بسیار معتبری را برای خود کسب کرده اند.
اما در میان تمامی فضاهای ذخیره سازی معرفی شده به بازار، حافظه رم یکی از سریع ترین این موارد بوده است. مهم ترین مزیت این حافظه، الکترونیکی بودن داده های در دسترس آن است. البته این ابزار کاربردی مشکلات اساسی را نیز با خود به همراه دارد. از جمله اینکه در زمان خاموش شدن دستگاه اطلاعات آن از بین می رود. همچنین هزینه ای که به ازای هر بایت پرداخت می شود، به مراتب بیشتر است. برای مدتی مدید یکی از اهداف صنعت کامپیوتر، پیدا کردن روشی برای ذخیره‌ مداوم و ماندگار بوده تا به لحاظ سرعت و پایداری بیشتر شبیه به رم باشد. تحولات در حافظه‌ ی فلش در نهایت منجر به تولید درایوهای حالت جامد (SSD) شد که ظرفیت بالا و مهم تر از آن دوام هارد دیسک‌ را با دوام و سرعت حافظه ‌های فلش ترکیب کرد.
SSD مخفف عبارت Solid State Drive است. به زبان عامیانه تر، SSD ، نسخه ای هوشمندانه تر و البته کوچک تر از فلش مموری بوده که از آن جهت انتقال اطلاعات از یک سیستم به سیستم دیگر استفاده می شود. در سیستم این فضای ذخیره سازی کوچک هیچ نشانی از قسمت های متحرک نمی بینید. همین مسئله را باید یکی از تفاوت های میان SSD و HDD دانست. اما عملکرد HDD به چه صورت است؟ در ادامه با ما همراه باشید.

HDD چیست؟

باید بدانید که HDD، هارد دیسک یا همان دیسک های سخت از گذشته مورد توجه دوست داران تکنولوژی قرار گرفته اند. برای اولین بار این تکنولوژی در سال ۱۹۵۶ توسط IBM به دنیا معرفی شد و توانست تحولی شگرف در جهان به وجود آورد. آنها برای ذخیره سازی اطلاعات از خاصیت مغاطیسی یا همان چرخش صفحه ها استفاده می کنند.
چرخشی که در HDD ها وجود دارد در واقع یک حرکت چرخشی مرسوم بوده که در کامپیوترها به عنوان یک ابزار ذخیره سازی دائمی مورد استفاده قرار گرفته است. در واقع به این معنی که با قطع شدن جریان برق به هیچ عنوان اطلاعات داخل آن از بین نخواهد رفت. برای ساخت آن از یک پلاتر فلزی که با پوشش مغناطیسی استفاده کرده اند. حال اطلاعات شما می تواند گزارشی از آب و هوای قرن پیش باشد یا حتی یک کپی از کیفیت بالای سه گانه ارباب حلقه ه و یا حتی سلکشن کاملی از آهنگ های خواننده مورد علاقه تان. باید بدانید که هارد دیسک به خوبی از آنها محافظت می کند. در سیستم HDD ها، زمانی که فلاتر شروع به چرخش می کند، هد خواندن و نوشتن در هارد دیسک توسط یک بازو به داده‌ی مورد نظر شما دسترسی پیدا می‌ کند.
شاید دهه ها از تولد حافظه های مبتنی بر حرکت دیسک ها بگذرد. اما همچنان توانسته سهم بزرگی از بازار ذخیره سازها را به خود اختصاص دهد. هارد دیسک ها امروزه در بازار به دو دسته اکسترنال و اینترنال دسته بندی می شوند. شما می توانید برای خرید اچ دی دی مورد نظرتان به سایت لفور مراجعه کنید. اگر هم سوالی در این زمینه ذهن شما را به خود مشغول کرده توصیه میکنیم با کارشناسان و متخصصان سایت ارتباط برقرار کنید، آنها راهنمایی های دقیق و کاملی را در اختیار شما قرار خواهند داد.
با وجود تمامی توضیحاتی که خدمت شما ارائه شد آیا به تفاوت SSD و HDD پی بردید؟ اما در این میان پس MSATA چه می شود؟ این ابزار ذخیره سازی چیست و چگونه با عملکرد خود تفاوت ها را رقم میزند؟

آشنایی بیشتر با MSATA

باید بدانید MSATA که به آن MSSD یا miniSSD نیز گفته می شود. نوعی حافظه اس اس دی است که با ابعادی معادل ۱.۸ اینچی خود توانسته توجهات زیادی را جلب کند. از نظر کارکرد، این محصول هیچ تفاوتی با SSD های رایج ۲.۵ اینچی موجود در بازار ندارند. تنها ابعاد آنهاست که منجر به تفاوت محصول شده است. شما می توانید از این قبیل از اس اس دی ها جهت استفاده در دستگاه هایی با قدرت محدود و پرتابل هایی مانند لپ تاپ، تبلت و نوت بوک استفاده کنید. درایوهای mSATA هنوز هم در بازار هستند چون چندین سال پیش در برخی لپ تاپ ها استفاده شده‌ اند و همچنان تقاضا برای آنها برای افزایش ظرفیت وجود دارد. اما چیزی که مسلم است این است که حضور این درایوها بسیار کم شده و هم اکنون تنها در برخی سیستم ‌های دسکتاپی مشاهده می ‌شوند.
نتیجه گیری
در این مقاله تا حد امکان تلاش کردیم تا با شرح مشخصات کامل و عملکرد میان فضاهای ذخیره سازی همچون SSD، HDD و MSATA ، تفاوت میان آنها را برای شما مشخص کنیم. اما مسئله اینجاست؛ برای خرید اس اس دی و حتی اچ دی دی و حتی ام ستا، نیازمند دریافت مشاوره هایی از متخصصان و فعالان این حوزه هستید. از همین رو؛ کارشناسان سایت لفور آماده اند تا در این زمینه به شما کمک کرده و راهنمایی های دقیقی را به شما ارائه دهند.

۱ نظر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.