زیروکلاینت نامی است که در اولین بار که به گوش میرسد نامی گنگ و عجیب به حساب می آید. در حقیقت زیروکلاینت ها یک دستگاه سخت افزاری کوچک قوی می باشد که دارای مزایایی از قبیل: کاهش هزینه ها، مصرف برق، فضا، سر و صدا و بی ثباتی امنیت، و… نسبت به سیستم های رایانه ای می باشد.

زیروکلاینت ها یکی از محصولات وابسته به تکنولوژی می باشند که در حقیقت متشکل از یک جعبه کوچک است که برای اتصال به یک صفحه کلید، موس، مانیتور و اتصال اینترنت به یک سرور از راه دور احتیاج دارد. میزبان سیستم عامل زیرو کلاینت،برنامه های نرم افزاری می باشند. همچنین  می توان به زیروکلاینت ها به صورت بی سیم یا کابل دسترسی داشت. در ادامه با ما همراه باشید تا درباره ی زیروکلاینت ها و ویژگی های آن مفصل تر صحبت کنیم.

ویژگی های مثبت زیروکلاینت ها:

  • کاهش مصرف برق تا ۱/۵۰
  •  قیمت مناسب به نسبت رایانه های شخصی یا تین کلاینت ها
  •  بسیار  کارآمد و ایمن
  •  مدیریت آسان

یکی دیگر از مزایای این سیستم این است که زمان بوت شدن بسیار سریع است و درحقیقت سرعت کار با آن نیز بسیار پرسرعت است.

پردازنده زیروکلاینت ها  به گونه ای طراحی شده است که تنها با پروتکل هایی مانند VMware PCoIP یا Blast Extreme، Teradici PCoIP، Citrix HDX، Microsoft RDP، Parallels RAS اداره می شوند.

سخت افزار زیروکلاینت ها

همانطور که گفتیم، زیروکلاینت یک وسیله ی سخت افزاری تقریبا کوچکی است که برای کاربران متخصصین IT کاربرد زیادی به همراه دارد. یکی از تفاوت های زیروکلاینت ها با سایر رایانه ها این است که، زیرو کلاینت ها دارای هیچ هارد و یا سیستم عامل خاصی نمی باشد و شما می توانید با تهیه ی فایل های نرم افزاری مخصوص به صورت مرکزی زیروکلاینت ها را به سرور ارسال و مدیریت کنید. یک دستگاه  Zero Client در معمولی ترین حالت تقریبا زیر حدود ۵ کیلو وزن دارد و به طور معمول نیز، حدود هفت تا هشت اینچ طول و زیر دو اینچ عرض دارد. همچنین زیروکلاینت ها دارای یک پردازنده دو هسته ای یا چهار هسته ای هستند و از پورت DVI، DisplayPort یا HDMI، درگاه های USB و VESA پشتیبانی می کنند.

کاربرد زیرو کلاینت ها چیست؟

یکی از کاربردهای مهم زیروکلاینت ها این است که می توان از آن ها در زیرساخت ‌های مجازی سازی دسکتاپ یا VDI استفاده نمود. همچنین می توان از زیروکلاینت ها در پیاده سازی و راه اندازی بستر VDI استفاده نمود.
یکی دیگر از کاربردهای زیروکلاینت ها در ادارات و سازمان ‌هایی است که کنترل هزینه‌ های برق اهمیت زیادی دارد، زیرو کلاینت ها به دلیل قیمت مناسب و مصرف برق کمی که دارند برای این سازمان ها، بسیار کاربردی خواهند بود.

همچنین زیروکلاینت ها به دلیل داشتن امنیت بالا و اشغال فضای کم برای شرکت ‌های جمع و جور بسیار کاربردی هستند. در Zero کلاینت ها سطح بالایی از امنیت برقرار شده است. زیرا تهدیدات بالقوه ‌ای که در کامپیوترهای معمولی وجود دارد در این سخت افزارها دیده نمی‌شود. به دلیل عدم وجود فضای ذخیره‌سازی داخلی امکان دانلود و اجرای فایل‌ های مخرب وجود ندارد، سیستم ویروسی نمی‌شود، دسترسی ‌های غیرمجاز امکان پذیر نیست، هیچ برنامه‌ ای به صورت مخفی اجرا نمی‌ شود و با هر بار ریستارت زیروکلاینت همه چیز به حالت اول باز می‌گردد.

در ضمن زمان بوت یک زیرو کلاینت کمتر از ۲۰ ثانیه است. منطقی است.

معایب زیروکلاینت ها

  • در بسیاری از موارد، اتصال همزمان دو مانیتور به زیروکلاینت ها سبب ایجاد خطا شده و موجب ایجاد تداخل در کارکرد دستگاه می گردد.
  • کارایی و  دسترسی به زیروکلاینت‌ها وابسته به اتصال آن ها به شبکه است. در صورت قطعی شبکه امکان انجام هیچ کاری توسط زیروکلاینت ها وجود نخواهد داشت و عملا زیروکلاینت به یک وسیله ی به درد نخورتبدیل می شود.
  •  راه اندازی و استفاده از برنامه‌ های ارتباطی مثل اسکایپ و… در این زیروکلاینت ها بسیار مشکل و پیچیده است.
  •  نوع طراحی و ساخت Zero کلاینت ها به گونه ای است که امکان تعمیرات در آنها وجود نداشته و یا صرفه اقتصادی ندارد و یک دستگاه پس از خراب شدن بلا استفاده خواهد شد.
  •  ممکن است زیروکلاینت ها از برخی پروتکل ‌های ارتباطی پشتیبانی نکنند.

مقایسه سیستم ‌های دسکتاپی با Zero کلاینت ها

دو تفاوت مهم زیرو کلاینت ها با سایر سخت افزارهای رایانه ای عبارتند از:

  •  سیستم عامل خاصی برای Zero Client ها مانند کامپیوترها در نظر گرفته نشده است.
  • زیرو کلاینت ها فاقد فضای ذخیره‌سازی داخلی هستند و ممکن است پس از مدت زمانی دچار پرشدگی حافظه شوند.مقایسه سیستم ‌های دسکتاپ قدیمی با Zero کلاینت ها یک اقدام کاملا ناصحیح است زیرا این دو محصول دارای تفاوت های بسیار زیادی از نظر اصل و اساس می باشند. مثلا PC ها سیستم‌عاملی مخصوص به خود دارند که در زیرو کلاینت چنین چیزی را شاهد نیستیم. تجربه ثابت کرده است که Zero کلاینت‌ ها جایگزین مناسبی برای لپ‌ تاپ ‌ها، تبلت ‌ها و پی‌سی‌ ها نیستند و خود تنهایی یک سیستم خاص برای یک سری کارهای خاص می باشند.

نظری نیست.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.