تفاوت مینی پیسی و کامپیوتر خانگی چیست؟


مینی کیس ها در حقیقت همان کیس های کامپیوتری عادی در ابعاد کوچک تری می باشد. در بازار تکنولوژی،کیس های کامپیوتری با ابعاد و ظاهرهای متنوعی ارائه می شود که هر برندی با افزودن نام مختص به کمپانی خود، این تفاوت را در نام محصول نشان میدهد. مثلا مینی کیس های برند hp با نام small factor و یا مینی کیس های  برند دل با نام ultra در بازار مطرح می باشند.

یکی از تفاوت های عمده ی مینی کیس ها با کیس های عادی فارغ از ابعاد،قیمت آن است. قیمت مینی کیس ها معمولا به نسبت کیس های معمولی بیشتر است. البته قیمت بالای مینی کیس ها به امکانات و خدمات ارائه دهنده ی آن ها نیز بستگی دارد. در ادامه با ما همراه باشید تا به تفاوت های میان مینی پی سی ها و کامپیوتر های خانگی بپردازیم و شما را با مزایای مینی پی سی ها و کاربرد آن ها آشنا نماییم…

 

فروش تین کلاینت

از بین مینی پیسی ها و کامپیوتر های خانگی کدام یک انتخاب بهتری است؟

از نظر فنی مینی پیسی ها و کامپیوترهای خانگی تفاوت چندانی ندارند اما شرایطی از قبیل فضای کاری،کاربرد مورد نظر پی سی و… موجب میشود تا افراد بین این دو یکی را با توجه به بودجه ی خود انتخاب کنند. همانطور که میدانید کیس های بزرگ دارای ابعاد بزرگتر و وزن بیشتری نسبت به مینی کیس ها هستند و شما با این نوع کیس ها امکان اضافه کردن چندین هارد به کیس را دارید. اما در مینی پی سی ها شما توانایی اضافه کردن هارد دیگری را به کیس نخواهید داشت. همچنین در مینی پی سی ها شما قادر به استفاده از گرافیک مخصوص مینی کیس و یا نصب پایه مخصوص گرافیک برای نصب کارت گرافیک خود بر روی مینی کیس هستید اما چنین چیزی برای کیس های عادی وجود ندارد.

مینی پی سی ها چه هستند؟

مینی پی سی ها یا به اصطلاح دیگر کامپیوترهای کوچک، وسایلی هستند که از ترکیب قدرت و کارایی بالا و هماهنگی بالا میان قطعات تشکیل دهنده آن ها می باشد که موجب افزایش راندمان بالا در این دستگاه می شود. مینی پی سی ها دارای مصرف برق کمی می باشند و همچنین ابعاد بسیار کوچکی که دارد موجب افزایش فضای کاری کاربر می شود.

مینی پی سی ها با کاهش هزینه های مصرف برق، تعمیر و نگهداری آسان تری نسبت به کامپیوترهای عادی و آل این وان ها و لپ تاپ ها دارند. ناگفته نماند که نصب و راه اندازی مینی پی سی ها و جایگذاری رم و هارد آن چیزی حدود کمتر از ۵ دقیقه زمان می برد.

کاربردهای مینی پی سی ها چیست؟

  • تدوین محتواها و پردازش های سنگین گرافیکی از کاربردهای مینی پی سی ها می باشد. مینی پی  سی ها در این امر بسیار خوب عمل کردند و با توجه به قدرت و کارایی فوق العاده ای که هنگام کار بر روی تصاویر و یا ساخت انیمیشن فراهم می آورد و مانند یک سیستم حرفه ای قدرتمند کیفیت تصویر ۴K کارایی دارد،پس برای کارهای گرافیکی گزینه ی فوق العاده ای به حساب می آیند. مینی پی سی ها همچنین به کمک  قابلیت اتصال چند مانیتور به صورت همزمان شرایط بسیار مطلوبی را برای انجام کارهای حرفه ای و پردازش های سنگین گرافیکی فراهم آورده است.
  • انجام بازی کامپیوتری گیمرها و دوستداران بازی های کامپیوتری می توانند با استفاده از مینی پی سی های مخصوص گیم از یک بازی کامپیوتری حرفه ای لذت ببرند. یکی از رایج ترین و شناخته شده ترین مینی پی سی های گیمینگ، مینی پی سی اینتل نسل ۶ در نسخه KYK می باشد. این مینی پی سی با بهرگیری از پردازنده Core i7 و پردازشگر گرافیکی Iris Pro Graphic و پورت های متعدد مانند  Thunderbolt 3.0 قدرت بازی فوق العاده ای  را برای گیمرهای حرفه ای ارائه می کند. همچنین برای استفاده از پردازنده های مرکزی و گرافیکی قدرتمند می توانید از مینی پی سی های نسل ۸ اینتل بهره ببرید که به نسبت نسل ۶ از قیمت و کیفیت بالاتری برخوردار می باشند.
  • مصارف شخصی یکی از کاربردی ترین استفاده ها از مینی پی سی ها برای مصارف شخصی خانگی، استفاده از مینی پی سی هایی با پردازنده Core i3 و Core i5 می باشد. از این نوع مینی پی سی ها می توان برای گشت و گذار در اینترنت، تماشای فیلم، پخش موسیقی و انجام کارهای شخصی خانگی استفاده نمود. علاوه بر این از  مینی پی سی ها می توان به عنوان  یک سینمای خانگی قدرتمند استفاده نمود و بهترین  فیلم ها را با کیفیت ۴K به نمایش گذاشت. به این ترتیب که اکثر این ابزارها مجهز به درگاه های خروجی تصویر با کیفیت بالا مثل VGA و HDMI هستند که هرکدام به نوعی می توانند بالاترین کیفیت تصویر ممکن را ارائه دهند. شما می توانید یکی از این mini-pc ها را در اتاق نشیمن در کنار تلویزیون خود قرار داده و حتی از ویژگی زیبایی ظاهری آن نیز در جهت تزئین خانه خود استفاده کنید. چرا که اغلب این رایانه ها ظاهر جذاب و درخشانی دارند.
  •  یکی از رایج ترین کاربردهای مینی پی سی ها، مصارف اداری می باشد. معمولا در شرکت ها و محیط های اداری با توجه به تناسب نیاز شرکت از بین مدل های مختلف کاربردی ترین مینی پی سی را انتخاب می کنند.مثلا مینی پی سی های اینتل با ابعاد ۱۱۰x115x50 میلی متر تنها به اندازه یک کف دست جا می گیرد که این موضوع سبب می شود تا بتوان از این مینی پی سی به راحتی در فضاهای کوچک اداری به کمک یک پایه مخصوص به پشت صفحه مانیتور بهره برد.
  • مصارف سازمانی همانطور که در ابتدای مطلب گفتیم، مینی پی سی ها یکی از پرکاربرد ترین ابزارها برای شرکت ها و سازمان های بزرگ به حساب می آیند. سهولت کاربری، تعمیر و نگهداری آسان در کنار قدرت زیاد و قابلیت کارکرد به صورت ۲۴ ساعته و مداوم ، اتصال به ویدئو پروژکتور و همچنین صدای بسیار کم این کامپیوترهای کوچک،آن را به ابزاری پرکاربرد برای سازمان های بزرگ تبدیل کرده است.
  • یکی دیگر از کاربردهای رایج مینی پی سی ها، استفاده از آنها در کیوسک های دیجیتالی است که در مکان های پر ازدحام مانند: فرودگاه ها و فروشگاه های بزرگ و… می باشد. علاوه بر این ها شما می توانید از مینی پی سی ها در هتل ها و رستوران ها نیز استفاده نمایید.
  •  در دانشگاه ها و فضاهای کنفرانسی برای انجام کنفرانس و مانیتورینگ ،مینی پی سی ها یکی از دستگاه های پرکاربرد به حساب می آیند. مدیران شبکه می دانند که هر چه وسعت شبکه، تعداد تجهیزات مورد استفاده در شبکه، تعداد کاربران و غیره.. بیشتر شود. به همان نسبت برطرف کردن مشکلات شبکه هم سخت تر، پیچیده تر و زمان بر  خواهد شد. مینی پی سی ها را با توجه به سادگی تعمیر و نگهداری در شبکه های بزرگ و کوچک کارآمدتر از کامپیوتر های معمولی می دانند. مینی پی سی ها می توانند حتی مانند تین کلاینت ها در شبکه عمل کرده و یا به طور مجزا عضو مستقلی در شبکه کامپیوتری شما باشند. قابلیت اتصال چند مانیتور در مینی پی سی ها به طور هم زمان از ویژگی های کارآمدی است که در مانیتورینگ بسیار مورد توجه قرار می گیرد.
  • یکی دیگر از کاربردهای این ابزار پرکاربرد، به کارگیری آن به عنوان ابزار کنترل محیط به کمک دوربین های مداربسته می باشد. با استفاده از مینی پی سی ها به راحتی می توانید به ذخیره و انتقال اطلاعات دوربین های مداربسته و یا دوربین های کنترل ترافیک به سرور مورد نظر بپردازید.
  • استفاده از مینی پی سی ها به عنوان عضو اصلی ربات های هوشمند به دلیل سرعت بالا و ابعاد بسیار کوچکی که دارند بسیار رایج است. این ابزار با ویژگی های خارق العاده ای همچون وجود خنک کننده مناسب، صدای بسیارکم و همچنین قابلیت جداسازی از قاب که دارد، توانسته عرصه رباتیک و هوش مصنوعی را نیز تحت تاثیر قرار دهد.

چه تفاوتی میان مینی پی سی ها و تین کلاینت ها وجود دارد؟

تین کلاینت ها (Thin Clients) بر خلاف مینی پی سی ها یکی از انواع کامپیوترهای کوچکی هستن که قدرت پردازش بالایی ندارند و معمولا برای پردازش به سرور اصلی وابسته می باشند. مینی پی سی ها برخلاف تین کلاینت ها می توانند برای پردازش از منابع سخت افزاری خود استفاده کنند و به سرور وابسته نیستند گرچه می توانند به عنوان تین کلاینت هم در یک شبکه مورد استفاده قرار گیرند.

مهم ترین مزایای مینی پی سی ها

  • ابعاد بسیار کوچک و قابلیت اتصال به پشت مانیتور به کمک براکت مخصوص از مهمترین مزایای مینی پی سی ها
  • به کارگیری سخت افزاری قدرتمند با راندمان بالا به علت سیستم قوی مینی پی سی ها
  • وجود پورت های متعدد و کاربردی نظیر USB 3.0 و ThunderBolt 3.0 و HDMI و Display در مینی پی سی ها
  • قابلیت پشتیبانی از چند مانیتور به صورت هم زمان در این کامپیوترهای کوچک
  • سهولت و سرعت بالای راه اندازی و تعمیر و نگهداری قطعات
  • سازگاری بالای قطعات و عمر مفید بسیار بالا قطعات مینی پی سی
  • روشن بودن به صورت مداوم و ۲۴ ساعته بدون آسیب به مینی پی سی
  • بدنه مقاوم و صدای بسیار کم سیستمی
سرچ فن - افزایش ترافیک سایت

۱ نظر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.