با گستردگی دنیای تکنولوژی و وابستگی همه ی افراد دنیا به رایانه ها،چندین سال است که استفاده از یک رایانه با صرفه اقتصادی بالا و کاربرد بالا به یکی از دغدغه های شبکه های کوچک و بزرگ کاری تبدیل شده است.چندسالی است که این تهدید تبدیل به فرصت گردیده و طراحان و دانشمندان رایانه ای را وارد دنیای تکنولوژی کرده  که صرفه اقتصادی بالایی دارد و تمام نیازهای یک شرکت را برآورده می کند. زیروکلاینت ها و تین کلاینت ها رایانه هایی هستند که توسط نرم افزارهای خاص و بانک های اطلاعاتی ای که روی سرورها قرار می گیرد اطلاعات را در بین افراد زیادی  share می کنند.در این مطلب با ما همراه باشید تا درباره ی زیروکلاینت ها و تین کلاینت ها بیشتر با شما حرف بزنیم…

به طور کلی دو دلیل مهم برای به وجود آمدن ایده ی فن آوری client ها وجود دارد که در نهایت منجر به پیدایش Thin Client ها شد:

۱- عدم نیاز و استفاده از همه ی امکاناتی که PC ها داشتند.

۲- کامپیوترهای شخصی دارای ویژگی هایی بودند که امنیت شبکه را دچار مخاطره و عدم امنیت می کرد،زیرا کاربر میتوانست با دسترسی به اطلاعات سرور، آن ها را به صورت غیر مجاز به سرقت ببرد.

با این حال، نسل اولیه ی Thin Client ها با توجه به قیمت بالا، به علت حل مشکلاتی که کامپیوترها داشتند، جایگزین مناسبی برای PC ها به حساب می آمدند. البته رفته رفته هدف اصلی عرضه ی تین کلاینت ها به دو دلیل تغییر کرد:

  •  کمپانی های تولید کننده Thin Client ها به تدریج محصولات خود را با Hard Disk  و Port  های مختلف و در نهایت مانند PC ها به صورت Full Port  وارد بازار تکنولوژی شدند.

همین امر موجب شد تا Thin Client ها از هدف اصلی خود خارج شده و دقیقا مشابه با یک PC کوچک عمل کنند.این در حالی بود که تین کلاینت ها حتی مانند یک مینی پیسی هم نبودند و سیستم عامل و قطعات تشکیل دهنده ی آن ها مانند Mini PC ها و X PC  ها شبیه سایر PC ها نبود.

  • اختصاصی بودن سیستم عامل و قطعات در تین کلاینت ها و تامین آن ها فقط توسط شرکت های تولید کننده و نه از طریق بازارهای بین المللی تکنولوژی در سراسر دنیا، موضوع مهم پشتیبانی ،نگهداری و خدمات پس از فروش،این  Device ها را به امری گران تر و پیچیده تر از PC ها تبدیل کرد.

فروش تین کلاینت لفور

زیرو کلاینت ها چرا وارد بازار تکنولوژی شدند؟

پس از مشخص شدن ضعف های تین کلاینت ها،شرکت های تولید کننده سعی در رفع مشکلات و معضلات موجود در این محصول کردند. پس از آن فن آوری Zero Client ها به عنوان نسل جدید جایگزین PC  وارد بازار تکنولوژی شدند.در فن آوری زیروکلاینت، بدون استفاده از روش های سنتی گذشته برای طراحی و تولید یک Client که حداقل به یک RAM، CPU، Main board و OS نیاز  بود تا با استفاده از فن آوری نوین (SOC(System On Chip همه پردازش ها و امکان برقراری ارتباط با سرور ها در یک Micro Chip گنجانده و ارتباط Device ها با سرورها از طریق پروتکل های ارتباطی مرسوم فراهم گردد و کاربر از سیستم عامل های طراحی شده ی خاصی در سرور ها و Storage مورد نیاز در نظر گرفته استفاده نمایند و به این ترتیب نظارت و مدیریت کافی بر عملکرد و امینت کاربران وجود داشته و مدیران شبکه میتوانند تمام سیاست های خود را در طراحی و بهره برداری بهینه از شبکه اعمال کرده و بهره وری کاربران را به بیشترین حد ممکن برسانند.

مزایای تین کلاینت ها

  •  راه اندازی راحت و پرسرعت تین کلاینت ها به نسبت کامپیوترهای شخصی
  •  دسترسی آسان تر به برنامه ها
  • افزایش امنیت
  • کاهش نیازهای سخت افزاری

دستگاه های تین کلاینت (thin client) در  VDI، معمولا دستگاه هایی با سیستم عامل محلی مختص به خود می باشند. این thin client ها معمولا دارای یک نسخه استاندارد تعبیه شده ویندوز (WED) و یک نسخه تحت سیستم عامل لینوکس مانند DeTos می باشند. تین کلاینت ها از اتصال پروتکل هایی مانند Citrix ICA یا Microsoft RDP برای دسترسی از راه دور به دسکتاپی که روی یک ماشین مجازی در یک سرور قرار گرفته استفاده می کند. thin client ها اغلب دارای یک مرورگر محلی نیز می باشند .به عبارتی تین کلاینت ها ، دستگاه های ساده ای برای ساخت یک محیط ایمن و قابل مدیریت می باشند .به هر حال کاربران مختلف، نیازهای متفاوتی هم دارند. هنگام انتخاب و خرید تین کلاینت خود، قابلیت های مورد نیاز از جمله امکان کنفرانس ویدئویی، پخش سه بعدی و یا امکان پشتیبانی چند منظوره را در محصولات در نظر بگیرید.

 نگاهی گذرا به تفاوت های میان زیروکلاینت ها و تین کلاینت ها

  • زیرو کلاینت ها در بازار VDI  بسیار با اهمیت هستند. Zero client ها دستگاه های کلاینتی هستند که نیاز به پیکربندی و فضایی برای ذخیره سازی اطلاعات ندارند.
  • زیروکلاینت ها همچنین دارای تنظیمات اولیه کمتری به نسبت تین کلاینت ها می باشند.
  • زمان نصب و راه اندازی زیرو کلاینت بسیار پایین تر از سایر رایانه ها می باشد .
  • زیروکلاینت ها انعطاف پذیری زیادی ندارند و گاهی نیاز است که مدیران یک پروتکل دیگر را برای استفاده از دستگاه خود انتخاب نمایند.زمانی که یک کاربر اطلاعات حساب کاربری خود را برای ورود به دسکتاپ خود وارد میکند، اختیارات محدودتری در دست دارد.
  • زیرو کلاینت ها به جای سیستم عامل، از یک پردازنده داخلی Onboard تبعیت می کنند.
  • زیروکلاینت ها دارای زمان بوت شدن پرسرعت تری نسبت به تین کلاینت ها می باشند.
  • زیروکلاینت ها در مقابل ویروس ها کاملا ایمن هستند.

تعداد و مدت خرابی زیروکلاینت بسیار پایین و راندمان کاری کاربران خیلی بالاتر از PC است.

دستگاه زیروکلاینت نیاز به بروزرسانی مداوم ندارد. مگر اینکه پروتکل مربوط به VDI ارتقا یابد، یا تغییر خاصی در آن ایجاد شود. و یا در موارد نادر و خاص BIOS بروزرسانی شود.

ویژگی های بارز تین کلاینت و زیرو کلاینت ها چیست؟

 

  • همانطور که می دانید کلاینت ها به ویژه تین کلاینت ها ، برای پردازش کامل به تنها یک اتصال شبکه ای متکی هستند و بر روی سخت افزار پردازش زیادی انجام نمی دهد.
  • بهترین گزینه های محیط VDI ، در نرم افزارهای تین کلاینت و زیروکلاینت تعبیه شده اند.
  • نرم افزار مدیریت تین کلاینت شما باید محصول نرم افزاری قدرتمندی باشد که توانایی های مدیریت تین کلاینت را با ویژگی های مدیریت اتصال ترکیب کند.

 

 

نظری نیست.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.